Aleth Lorne - Kasteel Huis Bergh
29368
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-29368,page-child,parent-pageid-29338,tribe-no-js,page-template-var-www-vhosts-huisbergh-nl-httpdocs-wp-content-themes-bridge-full_width-php,,vss_responsive_adv,vss_width_768,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.6,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive
 

Aleth Lorne

aleth-lorne-250x291

Aleth Lorne is een onafhankelijk restaurator van polychrome beeldhouwkunst.
Ze studeerde in Parijs aan de Sorbonne Universiteit, eerst Geschiedenis en daarna Behoud van Cultureel Erfgoed. Kort daarna vestigde ze zich in Nederland waar ze nu al 30 jaar werkt.

Naast het conserveren van beeldhouwkunst voor musea en kerken in Nederland, doet ze technisch onderzoek naar middeleeuwse beeldhouwkunst. Haar belangrijkste studieonderwerp is de relatie tussen licht, vorm en polychromie. Ze geeft lezingen en schrijft artikelen over dit onderwerp.

Online uw tickets reserveren voor toegang!

Gemakkelijk en snel uw tickets online bestellen.

Over de lezing

Illusie van diepte en verguldingstechnieken bij het “Kroning van Maria”-altaarstuk in Kasteel Huis Bergh.

De figuren van het altaarstuk van de Kroning van Maria, in de collectie van Kasteel Huis Bergh, werden in het begin van de 16e eeuw in Duitsland geproduceerd. Ze zijn in de hoogreliëftechniek uitgehouwen in lindehouten blokken van slechts 12 centimeter diep. Hoewel de kast een neogotische reconstructie is, zijn het snijwerk en de vergulde oppervlakken van de sculpturen in vrij originele staat gebleven.

De materialen en technieken van de 16e-eeuwse figuren werden grondig onderzocht voorafgaand aan hun conserverings- en restauratiebehandelingen in 2021-2022. Het uiterlijk van de grote vergulde vlakken riep interessante vragen op. Op het eerste gezicht leken ze harmonieus verouderd te zijn. Nader onderzoek en vergelijking met goed bestudeerde gevallen van vroege 16e-eeuwse polychromie uit de Lage Landen leverde echter bewijs op dat het verouderde uiterlijk van de vergulding bestaat uit opzettelijk gecreëerde effecten die origineel zijn. Het verouderde uiterlijk van de materialen, indien bedoeld, was waarschijnlijk geen doel op zich, maar een middel om kleur- en glansgradaties te produceren die als volkomen natuurlijk zouden worden ervaren. Samen met discreet geschilderde slagschaduwen die ook werden geïdentificeerd, vormen de nuances van de ogenschijnlijk verouderde vergulding een samenhangend systeem dat een illusie van diepte creëert in het ondiepe houtsnijwerk.

De aanwezigheid van schaduw-, kleur- en glansgradaties in laatgotische verguldsels werpt een nieuw licht op de representatie van ruimte in de laatgotische beeldhouwkunst. De lezing heeft tot doel het bewustzijn te vergroten van de dringende noodzaak om kunsthistorische en technische studie over dit onderwerp uit te voeren. Overigens worden de genoemde technische effecten bedoeld om de perceptie van ruimte te versterken meestal geïnterpreteerd als latere ingrepen of verval door conservatoren. Nog steeds leidt de verwarring tussen originele technieken, verval en 19e-eeuwse restauratiepraktijken tot overmatige reiniging van vergulde of geverfde oppervlakken op sculpturen, ten koste van hun ruimtelijke waarneming.

Een samenwerking van Kasteel Huis Bergh met:

logo_cc_250x250

Online uw tickets reserveren voor toegang!

Gemakkelijk en snel uw tickets online bestellen.

EEN MIDDELEEUWSE ERVARING

In kasteel Huis Bergh in ‘s-Heerenberg kunt u uw gasten vorstelijk ontvangen. Met wapperende vlaggen, een koninklijk onthaal op de ophaalbrug en warm welkom in de imposante ontvangsthal.